twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, July 14, 2009

Kelas Cancel.. Part 5, Pengganti...

Hari ke hari, minggu ke minggu. Kesihatan Suraya semakin pulih. Dia kini mampu berjalan sendiri. Itu pun berkat kesabaran dan bantuan Zubaidah selain pergi berubat di kampung-kampung. Suraya kini selalu tersenyum dan sudah tentu Zubaidah lah orang yang paling gembira melihat keadaan Suraya yang semakin sembuh. Kawan-kawan yang selama ini menjauhkan diri, mula berbaik-baik semula. Tapi, bukanlah sifat Suraya untuk menyimpan dendam. ”Sedangkan Nabi maafkan umat, tak kan aku yang biasa ni nak berdendam,” fikir Suraya.

Kathy: Sorilah Su. Aku menyesal sangat sebab buat kau macam tu dulu. Aku ni memang kawan yang tak guna langsung.

Suraya: Ala Kathy, aku tak kisah pun. Aku tak pernah ambil hati dengan kawan-kawan aku. Aku faham keadaan korang. Jangan risaulah, aku dah maafkan kau.

Kathy: Thanks Su.

Suraya: Oklah, aku nak pergi library sekejap. Aku nak pinjam buku Statistics.


Suraya pun berlalu ke perpustakaan yang terletak di sebelah surau universiti. Kelihatannya, begitu ramai pelajar berada di perpustakaan memandangkan masing-masing rajin-rajin belaka.

Suraya: Ermm, kak. Saya nak pinjam buku ni kak.

Kakak Kaunter: O, yeke. Ermm, sekejap ya. Ok, ni bukunya, ni resitnya.

Suraya: Terima kasih kak.

Kakak Kaunter: Sama-sama.

Suraya pun berjalan menuju meja belajar betul-betul disebelah pintu keluar perpustakaan. Pada masa yang sama, Suraya tidak menyedari yang dia sedang diperhatikan oleh seorang lelaki yang duduknya tidak jauh dari tempat duduk Suraya. Selepas lebih setengah minit memerhatikan Suraya, lelaki itu pun bangun dari tempat duduknya dan berjalan menuju ke arah suraya dan duduk betul-betul di sebelah Suraya.

“Hai Su, apa khabar? Sihat?”tiba-tiba Toni bertanya.
“Eh, Toni. Khabar baik, sihat. Kau buat apa kat sini?”tanya Suraya.
”Aku? Aku belajar Statistics tadi. Yelah kan, Test 2 dah dekat. Aku kena la belajar. Lagipun, Statistics ni susah sikit la.” agak panjang jawapan Toni.
”O, macam tu.”balas Suraya.

Sekali imbas, Suraya kelihatan anggun disaluti baju kurung hijau. Senyumnya, lesung pipitnya, matanya membuatkan hati Toni berdebar-debar tiba-tiba. ”Cantik juga si Suraya ni, kenapa la si Zoew tu tak layan dia. Hai, ni kalau aku tak cuba ni rugi aku.” hati Toni ligat berkata.

”Aku tengah belajar Statistics ni. Bab 4 ni susah sikitla Su, bolah tak kalau kau ajar aku?” Toni memulakan langkah pertama.
”Oh, yang ni. Senang saja ni, kau kamirkan dulu lepas tu kau samakan penyebutnya dengan persamaan yang satu lagi. Kemudian, kau cari nilai x yang ada dalam persamaan tu. Macam mana? Faham?” panjang lebar penerangan Suraya.
”Oh, macam tu rupanya. Wau, kau ni Su, dah lah lawa genius pulak tu.” puji Toni.
“Eh, kau ni Toni lebih-lebih pulak. Tak payahlah kau nak puji-puji aku. Bukannya aku tak tau lidah buaya kau tu.” kata Suraya dengan nada mengejek.
“Peh, sampai hati kau cakap aku macam tu Su. Yelah, aku tau aku ni siapa.” balas Toni, sedih.
”Ala, touching pulak mamat ni. Aku gurau jelah. Yang kau nak ambil hati sangat apa hal. Dah lah aku nak balik ni. Kalau layan kau ni, sampai esok pun tak habis.” kata Suraya.

Suraya mengemaskan buku-bukunya dan berlalu pergi. Dalam hatinya, Suraya berfikir. ”Kenapa dia nak tanya soalan senang macam tu, sedangkan dia lagi pandai dari aku. Tak kan dia suka kat.......” Muka Suraya tiba-tiba menjadi merah padam. Setahu Suraya, Toni merupakan pelajar genius yang mempunyai karisma dan matlamat sendiri. Toni juga pernah mewakili universiti dalam futsal dan pernah memenangi Piala Razak selama dua tahun berturut-turut. Dia tidak mahu membuat andaian sendiri. Biarlah Tuhan menentukan segalanya.

Bersambung...
(Cerita ini adalah berasaskan sebuah Novel bertajuk "Kelas Kat Mane?")

2 comments:

akuzow said...

Patah tumbuh hilang berganti...
luka ditangan akan sembuh...
luka di hati?
sekali terluka, selamanya terasa. Mungkin akan ada penggnati yang lain, tp kenangan pahit manis bersama ynag lama, x kan terubur mcm tu aje...
Cinta adalah anugerah drp Allah S.W.T. kepada hambanya yg tahu menghayati dan menghargainya. Kalau seseorg x tahu menghayati n menghargai apa itu cinta, mana mungkin dia mampu merasa apa itu cinta. Wallahualam..

Anonymous said...

pandai komen org jiwangla apela...
tak tau die punye komen pehh..
dh tahap jiwang karat..
biasela... pengalaman...
haha