twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Thursday, July 23, 2009

Kelas dah Start.. Part 1, Mengapa..?


Hari ini, tidak seperti biasanya. Setelah dua minggu permulaan semester dipenuhi dengan kelas cancel, akhirnya minggu ketiga membuka lembaran baru dengan bermulanya kelas System Architecture. Melihatkan beberapa orang pelajar menunjukkan riak wajah yang ceria kerana Puan Pensyarah memberi makluman bahawa kelas akan bermula pada minggu ketiga memberi gambaran jelas, mahasiswa-mahasiswa di UJM4 amat rajin dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran mereka. Jelas terasa betapa kelas ini amat dinantikan kerana mereka merasakan masa yang ada tidak terlalu mencukupi untuk menghabiskan syllibus subjek.

Turut kelihatan gembira ialah para pelajar genius iaitu Zoew, Faz, Toni, Li, Edy dan Shiba. Meskipun Edy kurang genius jika dibandingkan dengan yang lain, tapi dia tak pernah disisihkan oleh rakan-rakannya.

"Dalam konteks ini, kita perlu memastikan segala yang berkaitan dengan system adalah synchronize dengan methodology yang akan dilakukan dalam sesuatu system." kata Puan Pensyarah dengan lantang. Beliau amat mengharapkan agar para pelajar yang hadir di dalam kelasnya dapat memberikan sepenuh perhatian untuk menghadapi peperiksaan yang bakal menjelma.

Bagi Toni, inilah masanya untuk belajar dengan bersungguh-sungguh walaupun tumpuannya agak terganggu melihat Suraya dan Taufik begitu seronok bergelak ketawa. Pada hal Puan Pensyarah di hadapan sedang tekun memberikan kuliah, namun tidak sedikit pun Suraya menyedari hal itu. Dia terlalu sibuk bergurau senda dengan Taufik.

"Eh, Toni. Apesal Su tu. Aku tengok bukan main mesra lagi ngan Taufik tu. Pelik betul la. Tak kau nak biarkan je. Kalau akula....."kelihatan Edy turut merasakan ada yang tidak betul antara mereka berdua.

"Tulah, aku pun sakit mata tengok diorang. Bukan main sakan lagi ketawa. Pada hal bukannya puan ada buat kelakar pun."Toni mula merasa tidak puas hati. Terasa dirinya bagai sampah tatkala Suraya sanggup memperlakukan dirinya sebegitu rupa di depan matanya. Lebih-lebih lagi dengan Taufik. Terasa benci yang bertan-tan beratnya melanda jiwa Toni tiba-tiba.

Selesai saja kelas, Toni lekas-lekas mendapatkan Suraya.
"Su, Su, tunggu sekejap. Ada benda yang saya nak cakap ni."pinta Toni dengan nada sedikit marah.

"Ermm, eh Toni. Su ingat siapa tadi. Apa yang penting sangat tu. Kenapa macam marah je"tambah Suraya ingin tahu.

"Takdela. Saya tengok awak bukan main happy lagi dengan Taufik tu. Awak ada apa-apa ke dengan dia?"Toni ingin kepastian.

"Eh, mana ada. Awak ni, suka fikir yang bukan-bukan. Bukannya saya ada apa-apa pun dengan dia."Suraya menafikan.

"Boleh percaya ke ni? Awak tau tak saya cemburu sangat tengok awak mesra dengan Taufik tu. Awak tau kan perasaan saya ni macam mana. Tergamak awak buat saya macam ni."sedih mula menguasai diri Toni. Terlalu besar makna Suraya dalam hidupnya.

"Toni, janganlah awak fikir yang bukan-bukan. Saya tak pernah pun berniat nak buat awak macam tu. Awaklah yang pertama dan terakhir. Tak tergamak saya nak menduakan awak. Percayalah."Suraya menerangkan apa sebenarnya yang terpendam di hatinya. Dia tidak menyangka Toni terlalu cemburu melihat dia bergurau dengan Taufik.

"Kalau betul apa yang Su cakap tu, baguslah. Takpelah, saya balik dulu."

"Eh, Toni. Kan kita nak makan sama-sama hari ni. Awak dah lupa ke janji kita."

"Erm, tak jadilah. Saya tak ada seleralah. Awak pergilah dengan kawan-kawan awak."Toni berlalu pergi meninggalkan Suraya sendirian.

"Toni. Toni. Toni."panggilan Suraya tidak dihiraukan Toni. Suraya mula sedar dia telah melakukan kesilapan besar. Di dalam hati dia berfikir,

"Maafkan Su, Toni. Su tak sangka Toni cemburu pasal hal ni. Su janji, Su tak kan buat macam tu lagi.....

Bersambung....
(Cerita ini adalah berasaskan sebuah Novel bertajuk "Kelas Kat Mane?")

8 comments:

si ratu kecil said...

yeaaa..claz da start..huhu..

alamak toni ni jeles sgt la..huhu..
tp kn kn kn..nape plak tetibe taufik rapat ngan su ni?pelik2..huhu

Belley said...

"Toni, janganlah awak fikir yang bukan-bukan. Saya tak pernah pun berniat nak buat awak macam tu. Awaklah yang pertama dan terakhir. Tak tergamak saya nak menduakan awak. Percayalah."Suraya menerangkan apa sebenarnya yang terpendam di hatinya.........
Bukan ke sebelum su minat kat Zoew...
macam mana toni boleh jadi yang pertama???
tolong terangkan...

Lan Ya said...

Suraya hanya just minat kat Zoew...
Tapi Toni cinta hati die...
minat dan cinta... dua bende yg tak same...
ni just pendapat aku je..

Belley said...

siapa Lan Ya...
menyibuk je...
org tanya tuan blog..
blah la lu...

Epull D. Luffy said...

Jawapannye....
nantikan pada episode yang akan datang...
boleh?

akuzow said...

Cinta x menghalang persahabatan...
tp pndai2 la jg adab...
kena gak jaga hati 'si dia'.

si ratu kecil said...

setuju setuju setuju ngan belley..
cptnye su berubah hati..hoho

Belley said...

Sapa la Lan Ya ni,
sori komen agak kasar di situ