twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Saturday, August 8, 2009

H1N1 bukan mainan.... cegah sebelum parah...


WABAK yang menjadi igauan manusia kini sudah mula menunjukkan taringnya...
Banyak kes telah dilaporkan di negara kita. Berhati-hatilah.
Di sini saya ingin berkongsi langkah-langkah yang boleh, perlu atau mesti diambil untuk mencegah diri kita dari dijangkiti H1N1....

Fikirkan, renungkan dan amalkan:-

• Jauhi orang yang nampak tidak sihat dan menghidapi demam dan batuk. Jauhi disini bukan bermaksud menyisihkan. Cuma elakkan diri dari terlalu rapat dengan mereka. Nanti kite dituduh sombong pulak. Nanti kita pulak yang kene wabak ni, baru tau.

• Kerap cuci tangan dengan air dan sabun. Cuci sampai bersih dan suci, jangan asal cuci je tapi tak bersih. Nak bagus lagi ambil Wuduk terus...

• Jika berada di tempat yang dilanda penyakit ini, elakkan berada ditempat awam yang sesak. Ini kerana virus itu sangat aktif dalam keadaan persekitaran yang macam tu.

• Ketahui situasi semasa penyakit ini dan langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil. Tengok-tengoklah maklumat tentang wabak ini seperti dalam lawan web, surat khabar, poster, flyer atau apa-apa sahaja media yang berkenaan.

• Amalkan cara hidup sihat. Dapatkan tidur yang cukup, makan secara sihat dan lakukan aktiviti fizikal. Selalulah bersenam atau melakukan aktiviti yang menyihatkan badan. Jangan asyik tidur je.


Tiada rawatan khusus untuk wabak ini. Rawatan yang diberikan adalah rawatan simptomatik sahaja.

Kawan-kawan semua dinasihatkan untuk mengambil tindakan-tindakan berikut:

• Mengambil ubat demam seperti paracetamol untuk melegakan demam dan sakit kepala. Jangan ambil melebihi dos yang disyorkan. Ini bukanlah iklan racun perosak.

• Minum air atau minuman suam bagi melegakan sakit tekak dan batuk. Jangan terlalu kerap minum minuman sejuk, nanti sakit tekak dan batuk akan bertambah parah.

• Amalkan pemakanan seimbang dan tidur atau rehat yang secukupnya. Makan mengikut waktu dan perlulah berkhasiat. Lebih penting, makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang.

• Hindarkan stres kerana ini akan melemahkan sistem pertahanan badan. Amalkan cara hidup yang ceria dan gembira.

• Jika tanda dan gejala berlarutan atau bertambah teruk, dapatkan rawatan di klinik atau hospital. Tindakan ini perlu dilakukan dengan kadar yang sangat segera. Jika dilengahkan, ditakuti kawan-kawan semua sudah tidak dapat diselamatkan lagi.

5 comments:

Adinda Amy Sensei said...

salam..

memang gejala H1N1 ni sangat merbahaya..bukan mainan lagi kan..berwaspadalah kite smuanya ya..

tq singgah blog saya..

si ratu kecil said...

cegah itu lebih mudah dari mengubati..

Epull D. Luffy said...

Ermm.. betul3...

Ini Iqbal Nasir said...

Pergh...post pertama ilmiah ke? sebenarnya H1N1 ni adalah ujian dari Allah , sebab manusia dah lupa dengan Allah...
kerana terlalu mengutamakan dunia, walhal akhirat lebih baik dan abadi...

MuMMy 2 Haqq said...

mmg H1N1 menakutkan..