twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Saturday, August 29, 2009

Kelas dah Start.. Part 6, Betul ke?...

Tepat jam 4 petang, kelihatan Zoew, Edy dan Toni bergegas menuju ke blok D4 untuk menghadiri kelas Statistik Lanjutan.

"Edy, cepatlah sikit. Dah pukul berapa dah ni? Kau tak tengok jam ke? Nanti tak pasal-pasal mengamuk pulak Encik Lim tu. Kau bukan tak kenal dengan dia."Toni bersuara tiba-tiba melihatkan Edy jauh tertinggal di belakang. Mereka terlambat ke kelas kerana ketinggalan bas.

"Aduhai, sabarlah Toni. Puasa-puasa ni aku tak larat sikitla. Sahur tadi pun aku makan roti je. Tu yang badan lemah semacam je."balas Edy.

"Edy, orang lain pun puasa jugak, bukan kau sorang yang puasa. Biasalah, ni semua hanya ujian Tuhan buat kita ni sebagai hambaNya. Ni baru sikit je Edy."celah Zoew.

"Yelah."balas Edy tak bersemangat.


"Baiklah, saya nak bagi balik kertas Quiz yang awak semua buat minggu lepas. Apa yang saya lihat prestasi awak semua menurun. Saya pun tak faham kenapa jadi macam ni. Tapi nasib baik dalam kalangan awak masih ada yang dapat markah yang tinggi. Ermm, Zoew. Awak ambik kertas-kertas ni, lepas tu bagi kat kawan-kawan awak."panjang lebar celoteh Encik Lim dan mengarahkan Zoew membahagikan kertas-kertas tersebut.

"Terima kasih, Encik Lim."balas Zoew. Dia pun membahagikan kertas Quiz kawan-kawannya seorang demi seorang.

"Aduh, aku takut betul la Toni. Quiz hari tu, aku main hentam je. Mana taknya soalannya susah bukan main. Tapi kau tak apalah, setakat soalan-soalan macam tu kacang je kan."kata Edy.

"Kacang apa bendanya. Susahla jugak. Pening jugak aku nak buat Quiz tu. Sapelah agaknya yang dapat markah tinggi tu kan."tambah Toni.

"Entahlah, aku pun tak tahu. Mesti bijak pandai punyalah budak tu."kata Edy lagi.

Akhirnya, selesai sudah tugas Zoew membahagikan kertas-kertas tadi. Wajahnya menampakkan sedikit kecewa.

"Eh, kenapa di Zoew? Monyok je. Berapa markah kau?"tanya Toni.

"Ermm, tak banyak pun. 8 1/2 per 20 je. Sikit sangat la. Aku jeles betula la dengan Taufik tu. Dia dapat 18 per 20 tu."jawab Zoew.

Edy dan Toni berpandangan sesama sendiri seakan tidak percaya dengan apa yang terkeluar dari mulut Zoew.

"Betul ke Zoew. Eh, kenapa tinggi sangat markah si Taufik tu. Jauh sangat kalau nak dibanding dengan kita. Macam mana dia dapat markah tinggi macam tu? Tu yang aku tengah pelik ni."kata Toni. Dia terkejut kerana Taufik kurang memberi perhatian di dalam kelas tapi masih mampu untuk memperolehi markah yang tinggi dalam Quiz tersebut.

"Erm, biasalah tu Toni. Aku tak heran sangat. Taufik tu memang genius. Tapi, kalau nak kira-kira genius dia tu, dia tetap genius no 2 sebab Faz lagi genius daripada dia."tambah Edy. Bagi Edy, belum ada kawan-kawannya yang dapat menandingi kegeniusan Faz.

"Tulah, apa boleh buat. Alhamdulillah jela dengan apa yang aku dapat ni. Nanti Quiz 2 nanti aku kenalah buat betul-betul."tambah Zoew.

"Ha, betul tu. Aku ingat aku nak buat study grouplah dengan si Taufik tu. Mana tau, aku pun boleh dapat markah tinggi macam dia."seloroh Edy. "Eh, Toni. Suraya dapat berapa? Aku rasa mesti tinggi jugak tu. Aku tengok die bual-bual dengan Taufik tu, mesti markah dia dekat-dekat dengan markah Taufik tu. Markah Suraya berapa Zoew?"tanye Edy pada Zoew.

"17, kurang satu je dengan Taufik."terang Zoew.

"Dekatnya markah diorang. Macam ada jodoh je. Haha."ketawa Edy sambil menjeling ke arah Toni yang sedang bermasam.

"Berani la si Taufik tu nak dekat dengan Suraya. Nanti aku piat telinga dia sampai pekak baru dia tahu.Suraya pun satu, suka sangat dekat ngan Taufik tu."balas Toni dengan sedikit perasaan marahnya.

"Eh, Toni. Tak baik kau cakap macam tu kat Suraya. Suraya tu setia kat kau tu. Dia kawan je dengan taufik tu. Taufik tu je yang lebih-lebih. Jangan pulak kau marah kat Suraya pulak. Kesian aku tengok dia. Kau kene jaga sikit hati die tu Toni. Jangan samapai dia betul-betul suka kat Taufik. Masa tu baru kau nak menyesal tak sudah."panjang lebar nasihat Edy. Dia mengharapkan Toni dapat menghargai Suraya dengan sebaik-baiknya. Dia tak mahu Toni mengalami nasib yang sama sepertinya. Dia amat meminati Yaya, tapi Yaya seakan-akan tidak menyedari hal itu. Edy tahu Yaya lebih meminati Faz. Dia sedar sejauh mana kelebihannya jika nak dibandingkan dengan kegeniusan Faz. Dia hanya mampu berdoa agar Yaya akan berjaya dengan apa yang diusahakannya.

Setelah mendengar nasihat Edy yang panjang lebar itu, Toni mula menyedari betapa pentingnya Suraya di dalam hidupnya. Betul lah kata Edy, 'benda paling berharga bagi seorang lelaki adalah hati seorang perempuan'.......

2 comments:

akuzow said...

cis taufik, dia tiru sbb tu mrkh tgi, klu berani meh la lwn dota...

Ini Iqbal Nasir said...

Bnde brharga bg setiap org islam adalah keredhaan Allah SWT sahaja dalam menempuh dunia akhir zaman ni...