twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, July 28, 2009

Kelas dah Start.. Part 2, Yaya...

Pelajar-pelajar kelas Kejuruteraan Bendalir dikehendaki menghantar Laporan Makmal 1 yang telah dilakukan pada minggu lepas. Semua pelajar tidak mempunyai masalah, kecuali Edy. Ada saja masalah yang Puan Pensyarah bangkitkan. Tetapi, bila berhadapan dengan pensyarah, Edy tak pernah mencuba untuk melawan. Meskipun di hati, hanya Tuhan yang tahu betapa memberontak jiwanya. Kerja yang disiapkan dengan mengorbankan waktu tidurnya ditolak mentah-mentah tanpa diteliti terlebih dahulu.

"Edy, awak datang ke depan ni."pinta Puan Pensyarah.

"Ermm, ye puan. Ada apa-apa masalah dengan laporan saya tu? Setahu saya, semua dah ok dah. Saya buat laporan sampai tak tidur malam puan."terang Edy.

"Saya dah cakap minggu lepas yang Laporan ni kena menggunakan kertas berwarna merah jambu. Saya tak suruh awak pakai kertas hitam ni. Mana nak nampak tulisannya. Ni lagi satu, saya dah suruh dah supaya buat Lampiran untuk Rujukan pada helaian yang akhir sekali. Tapi, awak campur adukkan rujukan dengan kerja awak. Nampak berserabut. Apa masalah awak sebenarnya ni? Cuba bagitahu saya. Dahlah masuk makmal lambat."marah Puan Pensyarah.

"Maafkan saya puan. Saya terlupa puan pasal rujukan dan kertas warna tu. Saya tau puan saya ni bukannya pelajar yang genius macam kawan-kawan saya tu."permintaan maaf daripada Edy diiringi satu penyesalan yang amat sangat.

"Yelah, yelah. Lepas ni, sayu tak nak awak buat perkara macam ni lagi. Ingat tu. Dah, duduk kat tempat awak.

"Terima kasih puan....

Edy pun duduk ditempatnya dan menyambung kerjanya. Dia menoleh ke arah Toni. Kelihatannya, Toni sedang rancak berbual dengan Suraya. Faz tidak dapat menghadirkan diri ke makmal hari ini disebabkan dia menyertai Pertandingan Dam Bistari yang bertempat di KLCC Kuala Lumpur.

Edy menjeling ke arah Li. Ternyata Li sedang khusyuk menyiapkan kejanya. Sesekali terlihat Yaya yang duduk di sebelah Li mencuba untuk berbual dengan Li.

"Awak, tengah buat apa tu?" Yaya memulakan bicara.
"Ermm, buat nilah. Buat apa lagi."Li membalas.
"Owh, yang no 2 ni macam mana eak. Saya tak paham sangatla."
"Yang ni, carik je kat wikipedia. Mesti ada punya."terang Li.
"Ermm, macam tu rupanya. Thanks tau."

Melihatkan keceriaan Yaya jelas menerangkan dia agak gembira dapat berbual dengan Li. Walaupun dilayan dengan agak dingin, tapi dia tak pernah menyesal. Mungkin ada sesuatu yang tersimpan di hati. Hanya Yaya saja yang tahu. Edy menggeleng kepala melihat sikap Li yang acuh tak acuh dengan kehadiran Yaya. Seingat Edy, tatkala Yaya masuk ke dalam Makmal, dia terus duduk di sebelah Li sedangkan pada masa itu masih banyak lagi tempat duduk yang kosong.

Dalam diam, rupanya Edy menyimpan perasaan terhadap Yaya. Ramah, baik, sopan dan manis. Tafsiran yang mengungkapkan segala kelebihan yang ada dalam diri Yaya. Wanita muslimah yang berjaya menambat hati Edy. Walaupun masih ramai lagi pelajar perempuan yang ada di UJM4, Edy tetap tertarik dengan keperibadian Yaya yang santun dan ramah. Terlalu sukar untuk dia menemui perempuan yang seperti Yaya di UJM4.

Dia berasa terkilan dengan sikap Li yang seakan-akan tidak mempedulikan kehadiran Yaya. Terpaksalah Yaya bertanya soalan kepada Taufik. Walhal, Edy amat runsing seandainya Yaya akan jatuh hati pada Taufik. Edy tidak mahu Yaya tersalah pilih orang. Edy sudah masak benar dengan perangai Taufik yang entah apa-apa.

"Yaya, pandai-pandailah jaga diri. Sesungguhnya saya tak pernah berhenti untuk mendoakan kebahagiaan awak. Tiada perkara yang lebih indah di dunia ni, selain melihat awak bahgia bersama dengan orang yang awak sayang."hati Edy menangis mengenangkan Yaya yang kini ingin rapat dengan Li. Mungkin sukar untuk diterima. Namun itulah pahit yang harus ditelan sebagai pengorbanan Edy terhadap Yaya.

Bersambung...
(Cerita ini adalah berasaskan sebuah Novel bertajuk "Kelas Kat Mane?")

4 comments:

Belley said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ini Iqbal Nasir said...

Tanpa disedari Toni, Shiba yang duduk bersebelahan dengannya berasa sedikit "berbulu" dengan gelagatnya, bulu romanya yang banyak itu jga telah meremang-remang dek kerana kesejukan makmal tersebut. Dia cuba menarik perhatian Toni dengan menunjukkan bulu romanya, tetapi tak berhasil...

Alangkah sepinya keadaan yang dirasa Shiba sesepi Edy yang terguris hatinya...

Belley said...

wth...
shiba gay jgk...
pdan la ngan taufik...

Epull D. Luffy said...

sebagai owner blog ni..
saya harap anda sume tk post komen yg bukan2...
jika tidak.. saya akan melaporkan hal ini kepada pihak yg berkuasa....... harap maklum..